Alleen maar blije gezichten bij eerste junior pubquiz in Swanla Zevenhuizen
Bij binnenkomst was de spanning toch een beetje van de gezichten van de bijna vijftig deelnemers aan de eerste Junior Pubquiz in Theater Swanla in Zevenhuizen af te lezen. En niet alleen de deelnemers vonden het spannend. Ook de organisatoren waren weer eens ouderwets zenuwachtig. Hoewel de initiatiefnemers, Martin Akkermans, Mark Knops en presentator Geert van der Burg, inmiddels al ruim vijftig pubquizzen voor volwassenen hebben georganiseerd in het gemoedelijke theater in Zevenhuizen, was er voor deze eerste versie van de junior pubquiz toch wat spanning. Zouden de vragen wel op niveau zijn? Zouden er voldoende leerlingen uit groep 6, 7 en 8 op afkomen? Zouden de kinderen het wel net zo leuk vinden als de volwassenen op de reguliere pubquizzen? Al heel snel bleek alles op zijn plaats te vallen. Na afloop waren er dan ook alleen maar blije gezichten.
Op vrijdag 6 januari stroomde de pub van Theater Swanla rond 16.00 uur langzaam vol met de leden van de tien deelnemende teams. Die kwamen voornamelijk uit Zevenhuizen. De leerlingen zatenallemaal in de groepen 6, 7 en 8 van ’t Reigerbos en De Eendragt. Er waren ook twee teams van buiten Zevenhuizen. Team De Bleiswijkse girlies kwam uiteraard uit Bleiswijk. Team Hollandia, afkomstig uit Delft, had zich zelfs geheel in het oranje gehuld. De teams speelden vijf pubquizrondes. De opzet was eigenlijk nauwelijks anders dan bij de pubquiz voor volwassenen. Wel was er een iets kleiner aantal rondes en ontbrak de Zevenhuizense ronde. De quiz begon met een ronde met algemene vragen. Zo moesten de deelnemers vertellen hoe de huisslak van Spongebob heet en welke spreuk Harry Potter gebruikt om dingen te laten zweven. In de tweede ronde moesten de logo’s van tien bekende apps worden gekoppeld aan de juiste app. Ronde drie was de befaamde petje-op-petje-afronde. Één vertegenwoordiger van ieder team moest voor het hele gezelschap door middel van het opzetten of aflaten van een petje antwoord geven op een aantal stellingen. Omdat bij de tweede stelling iedereen al het verkeerde antwoord koos, werd deze ronde later in de quiz nog een keer gespeeld. Ronde vier was weer een algemene ronde, waarin de kandidaten onder andere moesten weten of de Eiffeltoren in de zomer langer, korter of even lang is als in de winter en wat een dampoe in straattaal is. Net als de pubquiz voor volwassenen sloot ook deze juniorversie af met een muziekronde. In totaal waren er 41 punten te verdienen. Zelfs het team met de minste punten wist toch nog altijd 23 punten te scoren. De quiz was dus blijkbaar echt wel op niveau. Bij de bovenste drie teams was het verschil uiterst klein. Uiteindelijk bleek het ene punt uit de petje-op-petje-afronde de doorslag te geven. Met 33 punten werd het team 4 patat en een broodje kaas voor tafel 5 derde. De tweede plaats was met 33 ½ punt voor het team van Fabian, Quinn en Pepijn. Doordat het team L.O.K. & Co
een punt had verdiend met de petje-op-petje-afronde, hadden de leden van dit team 34 ½ punt enwerden zij daarmee de eerste winnaar van de junior pubquiz van Theater Swanla. Ieder teamlid kreeg een mooie trofee en een leuk dobbelspel. Na afloop was er voor alle deelnemers en de vrijwillige tienermeiden van de jury een patatje met een snack en een glas limonade. Iedereen keerde na ruim twee uur tevreden huiswaarts. De junior pubquiz van Theater Swanla is zeker voor herhaling vatbaar.
Comments